ZONDAG 29 MAART - 10-12h

DE ESSENTIE VAN VERLICHTING

DEEL I : ZELF-REALISATIE (JAN)

DEEL II : ZELF-ACTUALISATIE (FEB)

DEEL III : DE 3 GUNA'S  (APRIL) - meer info volgt

 

De komende maanden halen we onze inspiratie bij 'De essentie van verlichting' van James Swartz. Hierin bespreekt hij het hele proces van ontwaken van a tot z, in al zijn facetten. Hij bespreekt ook uitgebreid alle mogelijke valkuilen en misverstanden. 

Het is een zeer waardevol boek omdat James Swartz de oosterse vedantische traditie diepgaand beheerst en erin slaagt om die voor ons westerlingen in een zeer heldere, eenvoudige taal gedetailleerd te beschrijven.

Nog een groot pluspunt van het boek is dat hij de Vedanta, 'de wetenschap van bewustzijn', beschrijft als een heel concreet toepasbare methode die met zekerheid tot bevrijding leidt. Op voorwaarde dat men bereid is om zich ernstig en met volle overgave aan het proces te wijden.

Het boek is heel omvattend en diepgaand, we zullen er daarom 6 sessies aan wijden om diverse thema's op een grondige manier aan bod te laten komen.

Tijdens de eerste sessie hadden we het over Zelf-realisatie: het realiseren van onze primaire identiteit, het altijd-vrije Zelf, de niet-ervarende getuige van de persoon. Advaita is geen zelfverbetering, een onderzoeker probeert niet om een perfect of beter mens te worden. Verlichting, bevrijding is voor de mind. Jij, Bewustzijn, bent al vrij. Het vastzitten dat je ervaart bestaat uitsluitend in het Subtiele Lichaam. Onwetendheid is het geloof dat Zelf een begrensde, onvolmaakte, onbekwame identiteit is, een denker, een waarnemer, een doener. Kennis is 'Ik ben grenzeloos, non-duaal Bewustzijn'. Als je vrij wilt zijn, moet je je verlangen naar ervaring omzetten naar een verlangen naar kennis van Zelf.

Maar verlichting heeft geen enkele betekenis los van de manier waarop je leeft, we willen de daad bij het woord voegen: Zelf-actualisatie. Het duurt een tijd voordat kennis van Zelf volledig is, want onwetendheid is ongelooflijk hardnekkig. Je moet steeds weer opnieuw naar de lessen luisteren en ontwetendheid beetje bij beetje tenietdoen. In ogenblikken van 'ontwaken' ervaar je feitelijk jezelf zoals je bent, maar onwetendheid overleeft deze ogenblikken en projecteert de ervaring op het ego. Vedanta noemt dit fenomeen superimpositie. De overgang van een extraverte mind naar een contemplatieve mind, een die zich toelegt op het onderscheid maken tussen Bewustzijn en de objecten in Bewustzijn en stelling neemt in Bewustzijn, gaat niet altijd makkelijk. Wat zijn die obstakels, behalve de door onwetendheid geïnspireerde overtuigingen en meningen, die dualiteit in stand houden en lijden veroorzaken?